Уміння навчатися впродовж життя





ТЕКСТИ ДИКТАНТІВ
ІЗ ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
(професія «Слюсар з ремонту автомобілів. Водій автотранспортних засобів категорії «С»» )





                                                                                           Упорядник:
                                                                                               Шматлай Г. А.







                               

                                                                  Ярмолинці, 2019 р.








1………………………………………………………………………………...
Серед багатьох питань автомобілізації важливе місце займає моральний клімат на дорозі, взаємовідносини людей, що приймають участь в дорожньому русі: водіїв, пішоходів, працівників Державтоінспеції. Це природньо, бо від їх передбачливості, уважності і поступливості - все те, що можна виразити однім словом - взаємоповага, багато в чому залежить безпека на дорогах.
Етика поведінки водія означає сукупність моральних правил у ставленні до інших учасників руху. За цими правилами недопустимі грубість, оббризкування після дощу, умисні наїзди на тварин. Окремі водії взяли собі за правило вклинюватися між автомобілями, примушуючи інших водіїв гальмувати, інші всіляко перешкоджають обгону керованого автомобіля, збільшуючи швидкість. Такі дії створюють нервове напруження всіх учасників руху.
Досить поширені конфлікти між водіями транспортних засобів різних категорій. Ставлення до водіїв інших транспортних засобів багато в чому характеризує особу за кермом. Майстер своєї справи відпрацьовує уважний, ввічливий стиль їзди. Таких водіїв об'єднує спільність інтересів, високий рівень кваліфікації, рівний рівень відповідальності, інколи робота на одному підприємстві. Так, наприклад, рідкі конфлікти між водіями міжміських автомобілів "Ікарус", між таксистами, між водіями міських автобусів.
Водії, які не мають такої близькості, часто вступають в конфлікти, що наносять серйозних збитків моральному клімату дороги і відображається на безпеці руху. В цьому можна навести приклад: одним з найбільш старих конфліктів на дорозі є конфлікт між водіями державного транспорту (професіоналами) і водіями приватних автомобілів (автолюбителями). Ніхто не стане заперечувати проти того, що водії-професіонали в більшості мають більш високу кваліфікацію, ніж автомотолюбителі, так як постійно знаходяться за кермом і вдосконалюють свої знання і навички. З цим слід погодитись. І автомотолюбителі у контактах з професіоналами виступають як їх молодші брати, до яких слід відноситись з повагою, з терпінням переносити помилки, які вони допускають.
 (265 слів)                                                                                         (Із журналу)




2……………………………………………………………………………………………..
Безумовно, автолюбителі повинні бути ввічливі і поступливі, розуміти, що водій-професіонал за кермом автомобіля виконує свій службовий обов'язок, знаходиться на робочому місці, розуміти, що вантаж, який він везе, вкрай необхідний де-небудь і не слід створювати йому перешкод, якщо цього не вимагають обставини. Водіям приватних автомобілів часто не вистачає майстерності, внаслідок чого вони створюють небезпечні ситуації. Водії маршрутних транспортних засобів, із свого боку, іноді не виявляють належного розуміння і терпіння. Замість сварки з початківцем за кермом варто йому підказати вихід з положення або пропустити його.
Водій-професіонал має бути ввічливим і передбачливим. Неодмінною умовою його етичної поведінки є точне виконання вимог Правил дорожнього руху в поєднанні з людяним поважним ставленням до всіх учасників дорожнього руху. Наприклад, такий водій не дозволить собі припаркувати вантажний автомобіль де завгодно або виїхати на головну дорогу з другорядної, не пропустивши легковий автомобіль і піддаючи небезпеці життя і здоров'я людей.
Необхідно відмітити, що водії-професіонали знаходяться в більш вигідному положенні з точки зору попередження конфлікту з автолюбителями, так як в їх владі великий автомобіль з потужним двигуном, вступати з яким, в силове єдиноборство, знаходячись в легковику, - не розумно. Цим не рідко користуються водії-професіонали.
В чому стоїть позиція водія-професіонала в конфлікті з автолюбителем? Професіонали дуже багато часу проводять за кермом, уранці сідає в кабіну і до вечора в дорозі. Великих перерв практично не буває. Тільки вихідні, ремонт або відпустка. Тому, і досвід у них більший, навички кращі. А автолюбитель? Автомобілем користується рідко, взимку - зовсім мало, влітку - на роботу, з роботи та в відпустку. Питається, звідки узятися великому умінню? Багато з них на дорозі розгублюються, поспішають, і тільки заважають своєю їздою.
(259 слів)                                                                                           (Із журналу)




3…………………………………………………………………………………
Позиція автолюбителя має протилежну направленість. Автолюбителі вважають професіоналів грубими і невихованими, а їх відношення до автолюбителів не заслуженим. Якщо один до одного професіонали ще відносяться з повагою, то автолюбителя у кращому випадку намагаються не помічати. Все це є результатом відсутності елементарної культури у багатьох учасників руху.
Недопустимі на дорозі також прояви помсти. Окремі водії намагаються покарати образника: обганяють його автомобіль, а потім різко натискають на гальмову педаль. Такі дії часто призводять до дорожньо-транспортної пригоди.
Інший конфлікт: водій-пішохід. Кожному водію щоденно доводиться бувати в ролі пішохода, але, сідаючи за кермо, він часто перестає розуміти пішоходів. Наслідки таких конфліктів не завжди позитивні. Кожна друга дорожньо-транспортна пригода в місті - це наїзд на пішохода, а смертельні випадки тут бувають в три рази частіше, ніж при зіткненнях транспортних засобів.
Природньо, що конфлікт трапляється частіше всього там, де перехрещуються шляхи автомобіля і пішохода - на пішохідних пе­реходах. Якщо перехід позначений знаками і розміткою, а також обладнаний світлофором, кожний із конфліктуючих потоків користується дорогою в відведений йому час. Але і тут знаходяться способи звести рахунки, показати, хто на дорозі хазяїн. Тільки загориться жовтий сигнал світлофора, ревучий залізний потік буквально здуває з дороги останніх пішоходів. Якщо ж пішохідний перехід не обладнаний засобами регулювання, то задача пішохода тут ускладнюється. Інколи йому приходиться довго чекати розриву в транспортному потоці, щоб перейти дорогу.

 (211 слів)                                                                                         (Із журналу)






4…………………………………………………………………………………
В цій ситуації можливі два варіанти. На пішохідних переходах, де часто чергують робітники Державтоінспеції, є хороша традиція зупинятися і пропускати пішоходів. Інколи водії це роблять при відсутності працівників Державтоінспеції.
Поважність в даному випадку є не в тому, щоб зупинятися перед кожним пішохідним переходом, ледь помітивши, що хтось задумав перейти дорогу. Водій і пішоходи повинні бути взаємно ввічливими.
Інші категорії водіїв, що потребують до себе турботи і уваги, водії учбових автомобілів. Однак, відношення багатьох водіїв до своїх молодших братів - учнів - зневажливе. І це сприяє підвищенню нервозності в дорожньому русі.
В якійсь мірі прикрість водіїв можна розуміти: учбовий автомобіль створює деяку перешкоду на дорозі, але вона не настільки велика, щоб через це нервувати і псувати настрій собі і оточуючим.
Початкове навчання майбутніх водіїв проходить на закритих майданчиках. Перші вправи відпрацьовуються на тихих не завантажених вулицях. І на інтенсивні магістралі учень з майстром виїжджає лише тоді, коли в учня нагромаджуються необхідні навички. І при перших виїздах учню дуже потрібна підтримка з боку більш досвідчених колег, передбачуваність, такт, звичайна людяна ввічливість.
Виховання майбутнього водія - справа не проста. Результат цього процесу багато в чому залежить від майстра і викладача, від стану учбового і виховного процесу. Але ще більше користі буде, якщо учень під час навчання водінню буде отримувати на собі виховний вплив зразково їдучи поміж водіїв.
 (217 слів)                                                                                         (Із журналу)






5………………………………………………………………………………..
Найголовніше, що потрібно знати, – ремонт дисків неможливий, якщо є тріщини в основі спиць, поряд зі ступицею або тріщини утворилися біля посадочних отворів. За таких обставин диск перетворюється на брухт. Навіть якщо хтось і погодиться його відновити, то гарантію на такий ремонт дати не зможе. Та й просто їздити таким колесом буде небезпечно. Знаючи вітчизняні автошляхи, машині з таких відремонтованим диском краще стояти десь в музеї, але точно не їздити.   
Ремонтуючи диск, варто знати, що в Україні щодо цього можна скористатися такими послугами автомайстрів: прокатка дисків правильними роликами на спеціальних станках, ручна правка за допомогою спеціальних гідродомкратів, ручна правка зі спеціальним прогріванням, ручна правка зі спеціальним прогріванням та використанням молотка і кувалди.
  Прокатка дисків правильними роликами на спеціальних станках –  найбільш поширений спосіб і відносно дешевий варіант ремонту,  який давно застосовується для відновлення залізних штампованих дисків. Проте не рекомендується для правки литих та кованих дисків. Справа в тому, що контролювати тиск роликів на диск дуже складно, тому поверхня легко сплавного диска може зазнати пошкоджень.  
Ручна правка за допомогою спеціальних гідродомкратів використовується при ремонті литих і кованих дисків. Гідравлічний поршень дозволяє направляти силу в одну точку і прибирати вм’ятини незалежно від того, де саме на диску є пошкодження. Система спеціального кріплення, якою оснащено станок, дозволяє не лише вирівнювати будь-яку вм’ятину на диску, але й виправляти такі складні деформації, як «вісімка». Водночас станок ще має вимірювальну голку, за допомогою якої можна постійно контролювати геометрію диска і досягати ідеального результату. 
     (230 слів)                                                                                        (Із журналу)










6………………………………………………………………………………..
Ручна правка зі спеціальним прогріванням негативно впливає на                     експлуатаційну міцність диска. Такий ремонт створює додаткову напругу в сплаві, що також позначається на безпеці експлуатації.   
Молоток і кувалда. Використання таких інструментів під час ремонту диска небажане, адже так можна попсувати диск, а відремонтувати – навряд чи.
Займаючись ремонтом кованих дисків, треба знати, що під час виготовлення заготовки, з якої потім і вирізають сам диск, кується під тиском 10000 тон на квадратний сантиметр. Коли такий диск зазнав певних пошкоджень, то пом’яті ділянки легко розгладити. Проте якщо при цьому використовувати зварювання, то якість металу суттєво погіршується – він втрачає свою міцність. Схожа ситуація з литими дисками, проте такі колеса дуже чутливі до різноманітних деформацій і ремонтувати їх потрібно холодними, адже нагрівання може вплинути на міцність металу.    
У випадку коли бокова сторона колеса трішки пом’ята, проте немає явного пошкодження шпиць, – допускається проведення відновлювальних робіт диска у майстернях, які мають спеціальне обладнання для вирівнювання методом холодного витягування (видавлювання). Коли ж диск пошкоджений більш серйозно, з частковим руйнуванням і тріщинами, то навіть не намагайтеся відновити його. Візуально, можливо, і вдасться диск виправити, проте потрібної міцності колесо вже мати не буде. Тому не варто ризикувати, а краще купити новий диск.   
На звершення варто дещо сказати про фарбування і полірування колісних дисків. Ці операції фактично не впливають на міцність матеріалів і не можуть привести до негативних наслідків. Такі процедури належать до декоративного чи навіть естетичного ремонту. А взагалі будьте уважними за кермом свого авто, бережіть його від ям і зіткнень, тоді ремонтувати доведеться значно менше.
     (240 слів)                                                                                        (Із журналу)








7……………………………………………………………………………………
                               ПОРАДИ  ПОЧАТКІВЦЯМ
Ось і настав той радісний момент в житті, коли ви успішно здали іспити на знання правил дорожнього руху та отримали довгоочікуване водійське посвідчення. Але перш ніж сісти за кермо власного автомобіля, потрібно знати деякі дуже важливі моменти, які вам могли і не сказати в автошколі, знання яких може врятувати вас на дорозі від непередбачених ситуацій, а в цілому, і навіть врятувати життя.   
         Намагайтеся не їздити по одним і тим самим ділянках дороги, при можливості постійно змінюйте маршрути. Це допоможе вам навчитися концентрувати вашу увагу на дорожніх знаках. В іншому випадку може скластися така ситуація, що головна дорога стала другорядною або раніше дозволений поворот наліво раптом став заборонений. Звичка зробить свою справу, в 90% випадків ви порушите правила дорожнього руху, що може стати причиною ДТП.
При повороті наліво, особливо на трасі, пропускаючи транспортні засоби, не викручуйте кермо у бік повороту, оскільки при ударі ззаду вас викине на зустрічну смугу в лобове зіткнення, це загрожує важкими наслідками. Тому кермо потрібно тримати таким чином, щоб колеса дивилися прямо.
Найбільша проблема початківців водіїв – це страх швидкості. Постарайтеся перебороти в собі страх і рухатися зі швидкістю потоку, але з більшою дистанцією – такий варіант буде більш безпечним. Тим більше швидкості не можна боятися при перестроюванні або обгоні, в цих маневрах кожна секунда на вагу золота. Але перевищувати швидкість не варто, оскільки, більшість аварій стається якраз через порушення швидкісного режиму.
     (223 слова)                                                                                        (Із журналу)









8……………………………………………………………………………………
                                      ПОРАДИ  ПОЧАТКІВЦЯМ

Не впевнені, не обганяйте. У вас ще мало досвіду, щоб правильно оцінити дорожню ситуацію. Якщо ви все ж почали здійснювати обгін, то намагайтеся не панікувати і тим більше не боятися цього маневру. Обов’язково перейдіть на нижчу передачу (наприклад: з 4 на 3) і сильніше натисніть на педаль газу для більш динамічного розгону, а на коробці «автомат» просто втопіть педаль газу в підлогу, коробка все зробить сама, ви відчуєте різке збільшення швидкості. Так само не буде зайвим залишити собі запасний варіант на випадок вдалого обгону: на початку перестроювання на зустрічну смугу переконайтеся, що вам вистачає місця для обгону, якщо вас щось бентежить, то відразу повертайтеся назад.
Якщо ви бачите, що зустрічний автомобіль не встигає завершити маневр обгону, то вам необхідно знизити швидкість і притиснутися до узбіччя, а якщо доведеться, то і з’їхати на нього. Миготіння дальнім світлом фар може посилити ситуацію, оскільки в автомобілі, що рухається вам назустріч і без цього наростає паніка.
Не варто котитися на нейтральній швидкості, трапляються такі моменти, що потрібно різко збільшити швидкість, так як гальма не завжди рятують. Тому коробка в нейтральному положенні – це зайвий час. Особливо не варто котитися на нейтральній передачі взимку.

       (186 слів)                                                                                        (Із журналу)



















9……………………………………………………………………………………
                                      ПОРАДИ  ПОЧАТКІВЦЯМ

При несподіваному з’їзд на узбіччя, на незасфальтовану частину дорожнього полотна або сніжний замет не варто робити різких рухів. Потрібно плавно повернути автомобіль на дорогу, при цьому, не змінюючи натискання на педаль газу. У такій ситуації різкі рухи недоречні і тим більше недоречне використання педалі гальма.
При русі по дорозі з декількома смугами, потрібно бути більш уважним: якщо на одній зі смуг ускладнився рух будьте обережні і скиньте швидкість, оскільки хтось із цієї смуги може різко перелаштуватись вам прямо перед капотом.
При русі в лівій смузі на багатосмуговій дорозі потрібно бути надзвичайно уважним , якщо сусідні автомобілі починають пригальмовувати аж до повної зупинки. Знизьте швидкість, так як може переходити дорогу пішохід.
Необхідно бути більш уважними, якщо по узбіччю рухається велосипедист або пішоходи особливо з дітьми. Велосипедисти дуже часто раптово змінюють траєкторію свого руху, а діти можуть з місця кинутися під колеса.
Отже, це лише крихта інформації, яку вам потрібно знати, починаючи керувати власним автомобілем. Але навіть ознайомившись лише з цими порадами, ви вже будете більш підготовлені до дороги.

       (177 слів)                                                                                        (Із журналу)






Немає коментарів:

Дописати коментар